Vrijwillige bijdrage

Actie(s):

In mei is de actie 'vrijwillige bijdrage' gestart. Het is mooi om te zien dat veel gemeenteleden hieraan meedoen en zo hun verantwoordelijkheid nemen als lid van de gemeente.

Door de huidige situatie is het helaas niet mogelijk dat uw bijdrage bij u aan de deur wordt opgehaald. U kunt daarom hier uw toezegging doen, of uw bijdrage overmaken. 

 

Bij het invoeren van uw toezegging dient u uw registratienummer in te geven. U kunt dit nummer vinden op het toezeggingsformulier, of op de adressticker van het gemeente contact. Ook kunt u aangeven in welke maanden u uw bijdrage zult overmaken.

 

Dit jaar kun u ook gebuik maken van de mogelijkheid tot automatische incasso. Na het invullen van uw toezegging krijgt u hiervoor een incasso formulier toegestuurd via e-mail. De incasso zal vervolgens iedere maand rond de 28ste plaatsvinden.

iDeal

Betaalmogelijkheden

  • iDeal
  • Overige

Veelgestelde vragen

  1. Wat is het verschil tussen een bijdrage en een gift?
  2. Vreemd rekeningnummer bij iDEAL transacties?
  3. Wat is een toezegging?
  4. Wat is een bijdrage?
  5. Wat is het verschil tussen een bijdrage en een toezegging?
  6. Een toezegging gedaan, wat nu?
  7. Wat heb ik nodig om de appostel app te kunnen installeren?
  8. Hoe ga ik om met ANBI en aftrek giften?
  9. Is het systeem AVG-proof?
  10. Wat is een Tegoed?
  11. Waarom zie ik soms maar 1 collecte?
  12. Hoe kan ik mijn gegevens/foto uploaden in Appostel?

1. Wat is het verschil tussen een bijdrage en een gift?

Een bijdrage is gekoppeld aan uw persoonlijke registratienummer. Een bijdrage kan daarmee worden gekoppeld aan een eerder gedane toezegging, of aan uw toezeggingsformulier van de vrijwillige bijdrage.

2. Vreemd rekeningnummer bij iDEAL transacties?

Als u een iDEAL transactie doet, wordt het geld niet direct op de rekening van uw gemeente gestort. Het geld gaat naar NL21INGB0674773837 'Stichting derden gelden rekening' van SKG Collect. U ziet dan bijvoorbeeld bij u betaling staan: Protestanse gemeente ….. via ING. Dit is een iDEAL tussenrekening. Vanaf deze rekening wordt het geboekt naar de rekening van uw gemeente.

3. Wat is een toezegging?

Een toezegging is een mededeling richting de gemeente dat u een bedrag wilt overmaken. De gemeente kan deze informatie gebruiken om de begroting op te stellen.

4. Wat is een bijdrage?

Een bijdrage is het overmaken van een bedrag naar de gemeente voor een specifiek doel. Afhankelijk van het doel kan een bijdrage gedaan worden zonder dat daar eerst een toezegging aan vooraf is gegaan.

5. Wat is het verschil tussen een bijdrage en een toezegging?

Een toezegging is een mededeling richting de gemeente dat u geld wilt overmaken. Een bijdrage is het daadwerkelijk geven van geld.

6. Een toezegging gedaan, wat nu?

Een toezegging is een mededeling aan uw gemeente, dat u een bepaald bedrag zal overmaken, al of niet verspreid over een bepaalde periode.
Als u gekozen heeft voor betaling met iDeal kunt u het bedrag als bijdrage overmaken, in de aangegeven periode, maar ook daarvoor of daarna. Bij het doen van een bijdrage voor een doel, waar u een toezegging voor heeft gedaan, worden deze twee automatisch met aan elkaar gekoppeld.
De gemeente kan instellen, dat u een herinnering krijgt voor toezeggingen in de toekomst.

7. Wat heb ik nodig om de appostel app te kunnen installeren?

U heeft een smartphone, tablet of ipad nodig met de meest recentste versie van het besturingssysteem of 2 versies daarvoor om de appostel app te kunnen downloaden en installeren. Voor Apple geldt dat de app werkt vanaf versie IOS 11.

8. Hoe ga ik om met ANBI en aftrek giften?

De giften die u via Appostel of SKG Collect doet zijn aftrekbaar van de belasting. U kunt in de geschiedenis van Collect of Appostel zien welke bedragen u gegeven heeft. Het is echter eenvoudiger een selectie te maken in uw Telebankieren. U kunt dan zoeken op de tenaamstelling van uw kerkelijke gemeente. Let op: maak een selectie van de rekeningen van zowel de Diaconie als de CvK. Dit kunnen dus meerdere rekeningen zijn.
Als u gebruik maakt van een Tegoed, kunt u de aankoopbedragen van het Tegoed aftrekken als gift. U gebruikt dan het RSIN nummer van of de diaconie of de CvK, afhankelijk van de tenaamstelling van de rekening waarop het Tegoed gestort wordt. U hoeft dus niet per doel/collecte te selecteren wat u gegeven heeft en dit RSIN nummer op te zoeken

9. Is het systeem AVG-proof?

Uw gemeente kan Appostel en SKG Collect AVG-proof instellen. Alle privacygevoelige informatie is dan alleen inzichtelijk voor de mensen uit uw gemeente. U bepaalt bovendien zelf welke informatie u wel en niet wilt delen met andere gemeenteleden binnen de app.

10. Wat is een Tegoed?

Een Tegoed kunt u zien als een Digitale collecte bon. Hiermee kunt u dan bijvoorbeeld collecten betalen. Het Tegoed kunt u aankopen via een Ideal betaling. Het bedrag van uw aangekochte Tegoed wordt op de rekening van uw gemeente gestort.
Dit kan alleen als uw gemeente van deze mogelijkheid gebruik maakt.

11. Waarom zie ik soms maar 1 collecte?

Wanneer uw gemeente gebruik maakt van een Bundeldoel ziet u 1 regel voor collecte staan. Als u hierop klikt ziet, u dan de onderliggende collecten voor die week. Door de collecten te bundelen hoeft u maar 1 keer af te rekenen en spaart uw gemeente transactiekosten uit.

12. Hoe kan ik mijn gegevens/foto uploaden in Appostel?

Via uw eigen account in Appostel. Het is aan uzelf of u wel of niet een foto uploadt. Vervolgens heeft u de keuze om uw gegevens te delen met anderen. De foto en uw gegevens worden alleen gedeeld binnen de beveiligde omgeving van Appostel van uw eigen kerkelijke gemeente.
In de bijgaande video ziet u de uitleg hoe u dit kunt doen: https://www.youtube.com/watch?v=haVAPnsjnnA