Geven met een tegoed

Maak het uzelf gemakkelijk: maak gebruik van de app Appostel, koop een online tegoed, en voorkom onnodige iDEAL transacties! Wilt u collectebonnen inwisselen voor een online tegoed? Dit kan door gebruik te maken van dit formulier.

Waarom niet via iDEAL?

Wanneer u uw gift overmaakt via de website betaalt u via iDEAL, en het bedrag staat direct op de rekening van de kerk. Helaas heeft iDEAL voor ons als gemeente ook nadelen. Iedere transactie via iDEAL kost namelijk geld. Van een gift van b.v. 5 euro, gaat er direct een bedrag naar de bank voor het incasseren van uw gift.

Wat is een tegoed

Om de kosten van iDEAL te verminderen is er de mogelijkheid om vooraf een bedrag als tegoed te 'kopen'. U maakt vooraf een bedrag over naar de kerk, wat wordt opgeslagen als als een tegoed voor uw giften. Per collecte kunt u nu uw gift laten afboeken van uw tegoed.

U kunt uw tegoed zien als een soort digitale collectebon: u koopt voor een betaald bedrag een tegoed (b.v. 50 euro) en iedere zondag geeft u een bedrag aan één of meerdere collecten (b.v. 2 euro per collecte). Iedere gift wordt van het tegoed afgeschreven en u krijgt vanzelf een bericht wanneer uw tegoed bijna op is, zodat u uw tegoed weer kunt aanvullen. In plaats van iedere zondag uw gift overmaken via iDEAL wordt dit, in dit voorbeeld, maar eens per 6 weken. Het aantal iDEAL transacties gaat hiermee dus fors omlaag. Het bespaarde bedrag kunnen we dan ten goede laten komen aan het collectedoel.

Tegoed aanvullen

Wanneer uw tegoed (bijna) op is kunt u daarvan automatisch bericht krijgen. U kunt uw tegoed zo op tijd weer aanvullen. U betaalt uw tegoed via iDEAL, en maakt dan vervolgens uw giften over vanaf uw tegoed. Het is ook mogelijk om automatisch uw tegoed aan te laten vullen via automatisch incasso. U kunt instellen dat wanneer uw tegoed onder een bepaald bedrag zakt, er een bepaald bedrag mag worden geincasseerd vanaf uw bankrekening om uw tegoed weer aan te vullen.

Een tegoed gebruiken

Het gebruiken van een tegoed werkt het gemakkelijkst wanneer u gebruik maakt van de app Appostel. Hiermee wordt het geven heel eenvoudig: u opent de app, kiest een bedrag per collectedoel en geeft aan dat u uw tegoed wilt gebruiken. Het bedrag wordt dan direct van uw tegoed afgeschreven. Het geven van uw gift via uw tegoed verloopt verder hetzelfde als wanneer u betaalt met iDEAL.

Om uw collectebijdrage via de website te geven, dient u eerst in te loggen met uw account. Hierna kunt u de betaalwijze 'tegoed' kiezen in plaats van iDEAL. Uiteindelijk wordt ook het geven op deze manier gemakelijker. U hoeft niet meer via de website van bank om te betalen.

Uw giften via een tegoed zijn ook aftrekbaar van de belasting. Om een tegoed te gebruiken dient u wel eenmalig een account aan te maken. Wanneer u een account heeft aangemaakt kun u daar uw tegoed opwaarderen en voortaan ook uw giften van uw tegoed af laten boeken. U kunt hier ook een overzicht van al uw giften vinden t.b.v. bijvoorbeeld uw belastingaangifte.

Inloggen om uw tegoed op te waarderen en te gebruiken

Formulier om collectebonnen in te wisselen